Vai pastāv “universālie” kritēriji un taktikas jaunu produktu izveidē un izvērtēšanā? - 2. daļa
Veiksmīgiem cilvēkiem ir biežs kopīgs tikums un paradums - iesāktos darbus pabeigt. Lai arī daudziem jauns gads sākas ar jaunām idejām un biznesa pagriezieniem - ir būtiski atcerēties, ka ne vienmēr tas nozīmē iesāktās idejas atstāt novārtā un pamest procesa vidū. Jo neatkarīgi no izdošanās potenciāla - izvērtēšana nozīmē arī apstiprinājumu tam, ka biznesa modelis, stratēģija vai idejas izpildījums nebūs dzīvotspējīgs. Tā teikt - “aizveram grāmatu”, krājam pieredzi, piefiksējam būtiskākās atziņas un dodamies tālāk (jauna grāmata, nodaļas un stāsts). Tāpat arī darīsim ar iepriekš iesākto rakstu par jaunu produktu izveidi un izvērtēšanu.
Turpinām ar pieciem svarīgiem punktiem JPA (Jaunu produktu attīstības stratēģijas (“New product development” - NPD Strategy) izvērtēšanā. Pirms turpināt - pārliecinaties, ka esat atsvaidzinājuši kopējo kontekstu par biznesa idejām un to ģenerēšanu
KONCEPTA IZSTRĀDE UN TESTĒŠANA
Visi risinājumi, kas iztur biznesa ideju atlases stadiju, tiek izstrādātas koncepcijās, kuras pēc tam tiek pārbaudītas attiecībā uz dzīvotspēju reālajā pasaulē.
Produkta koncepcija ir detalizēta jūsu produkta izstrādes idejas versija vai projekts, kas formulēts jēgpilnos, sakarīgos patērētāju terminos. Tas ir svarīgi, lai Jūs varat konceptu pozicionēt un prezentēt kā darbspējīgu produktu.
Katrai no biznesa idejām var izveidot vairākas alternatīvas koncepcijas (un variācijas), no kurām jūs varat izvēlēties to, kas, visticamāk, uzrunās jūsu mērķauditoriju pamatojoties uz tirgus izpēti, Jūsu pieredzi un analīzi. Ir izcili, ja atrodat problēmu, kur jaunais koncepts sniedz vērtību un risina mērķa klientu “sāpes”. Šīs koncepcijas alternatīvas var atšķirties atkarībā no vairākiem faktoriem, piemēram, kvalitātes, cenas, īpašībām un lietošanas komforta/ērtības, kā arī funkciju līmenī.
Koncepcijas pārbaude:
Kad koncepcijas ir izstrādātas, katra no tām tiek pārbaudītas ar paraugiem (prototipiem) mērķa patērētāju grupās.
Jūs nevēlaties laist klajā produktu, kam nav spēcīgas patērētāju pievilcības un sākotnēja apstiprinājuma lietderīgumam — un tieši tāpēc jums ir jāpārbauda un jātestē. To vislabāk ir realizēt uz fokusa grupas pamata, kad tiek atlasīta izlase ar mērķa auditoriju, un tai tiek demonstrēts koncepts/prototips. Caur uzdotajiem jautājumiem un novērojumiem - sniegtā atgriezeniskā saite tiek izmantota, lai turpinātu attīstīt koncepciju, lai labāk atbilstu klientu vajadzībām un prasībām.
Standartizēti piemēri no šī etapa realizācijas:
Tiek organizēta izlases grupa (klātiene, tiešsaiste, hibrīds), kas tiek iepazīstināta ar jēdzieniem vai nu fiziski, vai izmantojot simbolisku informāciju, ar kuru var iepazīties pirms tam vai procesa laikā. Tas viņiem palīdz vizualizēt un iztēloties produktu. Nav nepieciešams, bet ļoti ieteicams - ja Jums jau ir minimālais apliecinājums produkta izskatam, vizuālai identitātei vai pat jau strādājošs prototips, ko var izmantot darbā ar fokusa grupām.
Grupa uzdod jautājumus jūsu biznesa pārstāvjiem, lai labāk izprastu koncepciju un tās piedāvāto risinājumu. Jūsu uzņēmums vai ideju ģenerēšanas komanda uzdod grupas dalībniekiem jautājumus par to, kā viņi uztver konceptu – vai tas atbilst viņu vēlmēm un vajadzībām? Vai tas ir kaut kas tāds, ko viņi, visticamāk, iegādāsies? Kas pietrūkst produktam, ko nepieciešams mainīt un kas tiek sagaidīts?
Atbildes un testēšanas process ir jādokumentē, lai fiksētu reakcijas, attieksmi, jautājumus un atziņas. Vēlams ir organizēt video/audio ierakstus, lai testēšanas procesā nepalaistu garām ko būtisku un varētu datus apstrādāt pēc tam. Koncepcijas testēšanas process ļauj jūsu uzņēmumam ātri un ekonomiski novērtēt sākotnējo attieksmi pret jauno produktu, pirms tiek tērēts laiks, fokuss, nauda un darbaspēka faktiskai prototipa izstrādei.
BIZNESA STRATĒĢIJAS ANALĪZE UN ATTĪSTĪŠANA
Kad ir izvēlēta daudzsološā koncepcija, ir pienācis laiks izveidot sākotnējo biznesa un tirgū iekļūšanas stratēģiju. (šeit var ielikt saiti uz kādu no rakstiņiem, kas veikti pirms tam. Piemēram ibiznesā manis pulbicētie raksti kā https://docs.google.com/document/d/1sis-X-EWyVgiKrd2jDu3M9yiX6jBXlXj/edit )
Būs nepieciešams veikt padziļinātu analīzi par metodēm, kuras jūsu produktu pārvaldības, mārketinga un pārdošanas komandas izmantos, lai izveidotu un pārdotu produktu jūsu mērķauditorijai. Procesā jānosaka nepieciešamās funkcionālās stratēģijas un taktikas. Lai to izdarītu, ir jādefinē šādas jomas:
Jūsu mērķa tirgus un tā potenciāls,
Jūsu jaunā produkta plānotais vērtības piedāvājums,
Pārdošanas, tirgus daļas un peļņas mērķi pirmajos gados pēc jūsu jaunā produkta ienākšanas tirgū,
Plānotie izstrādes, mārketinga, pārdošanas un izplatīšanas budžeti,
Plānotie ilgtermiņa mērķi un vairāki attīstības scenāriji (bet tā jau ir cita tēma, kurā nepieciešama iedziļināšanās no biznesa mērķu un finanšu analīzes puses).
Šādu analīzi un attīstības scenārijus varat veikt paši uzņēmuma iekšienē vai arī pieaicināt ārpakalpojumu (stratēģiskos konsultantus), kam ir pieredze stratēģiju izveidē un ieviešanā. Eksperta skats no malas var palīdzēt sakārtot procesus un gūt Jums pārliecību, ka veicat pareizu ideju validēšanas procesu.
Pēc autora novērojumiem - pārsvarā šo etapu var īstenot jebkurš bakalaura studiju programmu absolvents biznesa pārvaldības / uzņēmējdarbības programmās, kuri ir veikuši tirgus izpētes, industrijas analīzes un veiksmīgi apguvuši studiju kursus kā “mārketings” vai “stratēģiskā vadība”.
BIZNESA UN FINANŠU ANALĪZE
Pirms iedziļināties un uzsākt sava jaunā produkta izstrādi, ir svarīgi analizēt dzīvotspējīgās jaunā produkta koncepcijas ietekmi uz biznesa modeļa un finansiālo veiktspēju, kā arī pašu uzņēmumu, ja tāds jau pastāv.
Šis etaps ir paredzēts, lai pārliecinātos, ka varat atļauties īstenot definētās uzņēmējdarbības un mārketinga stratēģijas. Lai to izdarītu, ir jāapsver detalizēts faktoru saraksts. Piemēram:
Izmaksu prognozes,
Pieprasījuma prognozes, industrijas un ekonomiskie rādītāji, esošā tirgus situācija,
Tiešie un netiešie konkurenti,
Minimālie nepieciešamie ieguldījumi,
Rentabilitāte, veiktspējas rādītāji,
Līdzīgu produktu analīze, salīdzinājums, novērtējums, kā arī pārdošanas vēsture,
Pašreizējās tendences un risku diapazons,
Jūsu alternatīvās izmaksas,
Ievades un izvades metrikas sistēma, lai izsekotu un spētu nomērīt progresu, (vidējais laiks, ko jūsu komanda pavada, mārketinga atdeve).
Katrs no JPA stratēģijas posmiem ir jāizmanto jaunradīto pārdošanas rezultātu dati un cita vērtīga informācija, kuru definēsiet.
PRODUKTA IZSTRĀDE
Šajā posmā attīstības stratēģijas koncepcija attīstās par reālu taustāmu produktu. Tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu, ka produkta ideja var darboties kā drošs, efektīvs un funkcionāls tirgus piedāvājums. Tiek izveidots fiziskais (vai digitāls) prototips. Ierobežotas ražošanas un mērogotības modelim tiek pārbaudīts un pielietots zīmols mārketinga taktiku ietvaros. Galvenās darbības, kas iesaistītas produkta izstrādes posmā, ir:
Produkta (preces un pakalpojumu) uzbūve,
Lietošanas pārbaude,
Iepakojums (attiecās, protams, arī uz digitāliem produktiem),
Zīmola izveide (Brendings),
Produkta pozicionēšana.
Jūsu pētniecības un attīstības nodaļai (vai ārējam uzņēmumam vai Jums kā komandai) var paiet dienas, nedēļas, mēneši vai pat gadi, lai pabeigtu šo JPA posmu. Viss atkarīgs no izmantotā produkta izstrādes un prototipēšanas metodēm, kā arī Jums pieejamiem resursiem un īpašnieku (arī ieinteresēto pušu) uzstādījumiem un ietekmes.
Faktiskie patērētāji - mērķa klienti - tiek piesaistīti, lai strādātu ar prototipiem un produktiem pirms izlaišanas un novērtētu tos. Līdzīgi kā darbā ar fokusa grupām un testēšanas posmā - patērētāji un testēšana ir ceļš uz veiksmīga izstrādes rezultāta nodrošināšanu.
MĀRKETINGA TESTĒŠANA UN KOMERCIALIZĒŠANA
Mārketinga testēšana ietver:
Faktiskā gatavā produkta ievietošanu pārdošanai vienā vai vairākos tirgus apstākļos,
Novērošanu, cik labi (vai slikti) tas tiek pārdots saskaņā ar iepriekš noteikto mārketinga plānu.
Klientu atsauksmes ir svarīgas, jo paļaujaties uz faktisko novēroto klientu uzvedību un rīcību reālos tirgus apstākļos (nevis uz sākotnēji mērīto interesi par piedāvāto koncepciju). Šī etapa mārketinga testa mērķis ir:
Apstiprināt visu jaunā produkta koncepciju pirms investīcijām un resursu piešķiršanas
Lai ieviestu sagatavotu produktu tā nenovēršamai komerciālai ielaišanai tirgū pareizā veidā.
Pēc šī etapa ir laiks izstrādāt un pieslīpēt pilnu mārketinga, finanšu un biznesa plānu, kas paredzēs īstenot produkta ražošanas, izstrādes un/vai pakalpojuma sniegšanas procesu, lai produktu var komercializēt un sasniegtu sākotnējos mērķus.
Atceramies - jo rūpīgāki ir jūsu analīzes procesi, jo vieglāk jums būs izlemt, kuras mārketinga, zīmola veidošanas un citas uzņēmējdarbības stratēģijas varat atļauties esat gatavi ieviest.
Pirkumu grozs
Pirkumu grozs ir tukšs.